Títol: Operaciones con fracciones (Usa las TIC... en matemáticas)
Idioma: Castellà
Nivell educatiu: 3r cicle d'EP
Àrea: Matemàtiques
Contingut: Operacions amb fraccions. Càlcul.
Adreça:
Estratègies didàctiques:
Aplicació didàctica:
Aquesta web és per treballar tot el
càlcul de fraccions. Es pot accedir a ella des de la pàgina Usa las
TIC... en Matemáticas, on es pot trobar nombrosos enllaços a altres
webs per treballar tots els continguts de l'àrea a primària,
seqüenciats per cicles.
Aquesta web es treballarà de dues
formes: individual i col·lectiva.
Aplicació individual:
Cada alumne ha d'anar clicant sobre
cada un dels 6 apartats per ordre.
Quan està dins l'apartat:
1r Clica sobre la pissarra per repassar
la regla.
2n Clica sobre l'apartat REPRESENTA o
CALCULA per practicar la mecànica.
3r Clica sobre l'apartat SOLUCIONA
PROBLEMAS per resoldre els 2 o 3 problemes que apareixen com a
aplicació de la mecànica que sap.
Aplicació col·lectiva:
1a En grups de 3 han de solucionar els
problemes, que el mestre posa a la PDI, en el seu quadern. Després
l'alumne designat surt a solucionar-ho a la PDI utilitzant l'apartat
ZONA DE CÁLCULO i es corregeix entre tota la classe. Una vegada
resolt el problema, cada grup n'escriu una pregunta nova i es posen
en comú (enriquiment).
2a Càlcul mental: Es van posant a la
PDI els apartats EL RÁPIDO i durant el temps que marca el joc els
alumnes calculen mentalment el resultat i l'anoten en el quadern.
Quan s'han acabat els exercicis, el mestre designa a distints alumnes
perquè diguin la resposta i es corregeixen entre tots.
Enriquiment en grup:
Una vegada hem resolt els problemes que
apareixen a cada apartat, cada grup ha de redactar 2 de nous (de
distints apartats), seguint l'exemple dels anteriors però sobre
situacions del seu entorn o de la seva vida quotidiana. I els ha de
resoldre per comprovar que estan ben fets. El mestre va passant i els
hi aporta nous canvis sobre la pregunta o afegint dades
innecessàries. Els nous problemes es redacten en un full
d'OpenOffice Writer per poder-los mostrar a la PDI i que tot
l'alumnat els resolgui en la següent sessió.
Estratègies d'enriquiment
utilitzades:
Context proper a l'alumnat en
l'elaboració dels nous problemes. Afegir més dades per afavorir la
lectura comprensiva. Canviar la pregunta perquè s'hagi de justificar
el canvi. Treball en petit grup i en gran grup, afavorint la
participació d'els alumnes NESE o amb dificultats en aquesta àrea.
Competències que es treballen:
Durant les 3 sessions que pot durar i
el tipus de feina es treballen principalment les següents
competències: Comunicació lingüística, matemàtica i la del
tractament de la informació i digital.
Indicadors d'avaluació:
Durant el treball farem servir 2
indicadors: L'observació del treball de grup fixant-nos en la
participació de tots els alumnes que el componen i la resolució
dels nous problemes plantejats per cada grup.
Avaluació:
La primera avaluació la
realitzaran els mateixos alumnes de cada grup (autoavaluació)
donant-se ells mateixos una puntuació quan els altres resolguin els
nous problemes que han ideat, valorant la dificultat, la realitat i
la comprensió.
La segona avaluació la
realitza el mestre en 2 aspectes: la feina de cada grup, la capacitat
de resoldre els problemes nous per cada alumne (individual) i
l'expressió escrita en els nous enunciats.
Valoració:
Avantatges:
Permet el treball en grup
i l'individual.
Repassa tot el càlcul de
fraccions.
Es treballa el càlcul
escrit i mental.
L'alumne pot comprovar si
ha anotat el resultat correcte a cada activitat individual que fa o
modificar-lo si s'equivoca.
Permet modificar la
metodologia i realitzar les activitats sobre la PDI de l'aula.
Cada alumne pot seguir el
seu ritme de càlcul i el mestre dedicar-se als que tenen més
dificultats.
Inconvenients:
Problemes tècnics d'accés
a Internet amb els netbooks.
No permet una avaluació
clara per part del mestre de cada alumne.
Els alumnes que no
segueixen les passes indicades o que es boten activitats.
Valoració de
l'enriquiment:
Afavoreix la proximitat de
les fraccions a l'entorn de l'alumne.