Àrea: Llengua catalana
Ortografia: l’accentuació
Nivell educatiu: 3r cicle de primària
Llengua: Català
URL: http://catala2punt0.blogspot.com.es/2012/03/laccentuacio-al-nostre-poble_1134.html
Descriptors: accentuació, llengua, catalana, català, tercer cicle, sisè, ortografia.
Estratègies didàctiques: Treball individual o en grups.
Aplicació didàctica: El que podríem denominar exercici inicial serien els coneixements teòrics sobre l’accentuació. A partir d’aquí vaig decidir treballar-la a través de les sessions de notebook, els portàtils dels infants i la pdi.
L’enriquiment és produeix just amb l’entrada dels portàtils per a treballar l’accentuació. Són més entretengudes, participatives i divertides que les activitats del llibre. Un altre enriquiment es produí quan vaig intentar motivar els alumnes amb un joc de recerca d’errades ortogràfiques al nostre poble.
Vam aprofitar el bloc d’àrea per anar penjant les errades que els alumnes trobaven en cartells, rètols, targetes de visita, senyals de trànsit... de sa Pobla i de fora vila. Cerquen errades per tot arreu; i en troben moltíssimes.
El premi no és gaire cosa. Una dècima en el proper examen per cada errada que trobin. Me n’he adonat que no és la dècima de nota allò que els mou, són les ganes de recerca; volen fer veure a tothom que tenen habilitats i que són molt bons accentuant.
Objectius:
Reconèixer les paraules agudes, planes i
esdrúixoles.
Conèixer les regles d'accentuació.
Identificar i usar correctament els accents en
paraules agudes, planes i esdrúixoles.
Utilitzar les TIC com a mitjà d'aprenentatge.
Competències bàsiques :
Competència en comunicació lingüística.
Competència en autonomia i iniciativa
personal.
Competència per aprendre a aprendre.
Competència digital i de tractament de la
informació.
Criteris d’avaluació:
Identifica les paraules agudes, planes i
esdrúixoles.
Coneix i usa l'accent gràfic en les paraules
agudes, planes i esdrúixoles.
Classifica paraules en agudes, planes i esdrúixoles.
Aconsegueix un ús correcte i adequat de les
TIC.
Avaluació: No es planteja.
Valoració: Es valorava amb una dècima
els alumnes que anaven trobant errades. Les
dècimes s’anaven apujant a la nota final de l’examen d'accentuació.
La
valoració no pot ser més satisfactòria. Més d’un 90% ha aprovat amb més d’un 8
de nota. És significatiu que a qui havia trobat més errades, no se li podia
augmentar la nota perquè ja tenia un 10. Ho recoman a tots. A mi m’ha
funcionat.
Imatge: